دختری که هرگز به مدرسه نرفت ولی دکتر شد

کاربر جدید 0 دیدگاه ۲۶ مهر ۱۴۰۱

دکتر اعظم مرادی دکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان است و از کودکی هیچوقت به مدرسه نرفت وقتی برای ثبت نام دبستان یک سال زودتر اقدام کرد اما له او گفته شد از نظر قانونی امکان پذیر نیست ، بنابراین مادرش به او در منزل طبق برنامه نهضت سواد آموزی آموزش حروف الفبا را آغاز کرد .
۷ ساله که شد مجدد برای ثبت نام مراجعه نمود ، اما مدیر مدرسه او را نپذیرفت زیرا ایشان اعتقاد داشت: خانم مرادی از جمله کودکان استثنایی ( کودکان عقب مانده ذهنی ) هستند و باید در مدارس ویژه ثبت نام شوند ( این جمله به نقل از خود ایشان است در مصاحبه ای با پایگاه خبری معلولین داشته است ؛ )
او هیچوقت نه تنها در مدارس بچه های سالم تحصیل نکرد بلکه در هیچ مقطعی تحصیلی به هیچ مدرسه ای نرفت و تمام مقاطع را در منزل گذراند بنابراین وقتی در دانشگاه در رشته روانشناسی قبول شد یکی از روزنامه های تیتر زد : دختری که هیچوقت به مدرسه نرفت ولی دانشگاه قبول شد
دکتر مرادی که استعداد زیادی در تحصیل داشت و در دوران راهنمایی به بچه های همسایه در دروسشان کمکشان می کرد و در دوران دبیرستان بزرگترین چالش او در دوران دبیرستان یادگیری دروسی همچون ریاضی  هندسه و … بود که کتاب آن ها طوری طراحی شده که به حضور معلم باید آن ها را فرا گرفت و به صورت خودآموز عملا ممکن نیست آن ها را یاد بگیریم .
دکتر مرادی در این مصاحبه می گوید در دوران تحصیلی و در مقطع دکترا بدترین شرایطی که داشت این بود که برای مصاحبه دکترا تبعیض در حق ایشان کردند و نفر بعد از اورا به دلیل سالم بودن پذیرفتند . این تبعیض باعث شد که خانوم مرادی از تحصیل دلسرد شود ولی بعد ازیک سال استراحت سال بعد او به دانشگاه بازگشت و این دفعه او در مصاحبه قبول شد این موضوع را به مراجع مربوطه اطلاع دهند . البته خانم مرادی این تبعیض را به مسئولین امر اطلاع داد و به این ترتیب تدبیری اتخّاذ کرد تا دوستان او دیگر گرفتار چنین مشکلی نشوند .
دکتر مرادی یک خواهر و 2 برادر دارد و بعد از ادامه تحصیل او ، مادرش با دیدن انگیزه قوی دخترش متقاعد شد که خود او هم ادامه تحصیل دهد و هم اکنون مادر دکتر مرادی نیز مدرک کارشناسی ارشد گرفته است .
دکتر اعظم مرادی در رابطه با ازدواج معلولین می گوید : ” نمیتوان نسخه کلی پیچید ولی غالبا ازدواج معلول با معلول بهتر است به شرطی که عقلانی باشد و احساس به منطق غلبه نکند ، اگر معلولین شرایط مساعد برای ازدواج را داشته باشند بعد از ازدواج از زندگی بیشتر لذت میبرند .”

نکته مهم : اعظم مرادي در مقام پژوهشگر بيش از ۵۰ مقاله علمي – پژوهشي ارائه داده كه در مجلات معتبر علمي داخلي و خارجي چاپ شده است. همچنين با ارائه بيش از ۵۰مقاله در كنگره‌هاي علمي بين‌المللي در مقطع دكتري به‌عنوان دانشجوي نمونه دانشگاه اصفهان انتخاب شد و سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ نيز به‌عنوان پژوهشگر برتر استان چهارمحال و بختياري از او تقدير به عمل آمد. سال ۸۴ به‌عنوان بانوي نخبه استان اصفهان انتخاب شد. او كتابي تحت عنوان «معلولان موفق معاصر» به رشته تحرير درآورده و در آن تعدادي از معلولان موفق ايران را معرفي كرده است

دیدگاه بگذارید