برق خانه اتان را رایگان کنید و بقیه آن را بفروشید

کاربر جدید 0 دیدگاه ۲۶ مهر ۱۴۰۱

در کشور ایران در 90 درصد مناطق آن در 300 روز در سال آفتاب می تابد و تقریبا بیشتر مناطق ایران برای نصب پنل های خورشیدی مناسب هستند و خورشید به عنوان یک منبع بی پایان انرژی مي تواند حل كننده مشكلات موجود در زمینه انرژي و محيط زيست باشد . متاسفانه انرژی ارزان و سود بانکی بالا هر دو باعث می شود که هزینه کردن در سیستم برق خورشیدی در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نیاید در صورتی که در دراز مدت این سیستم ها بسیار مقرون به صرفه هستند و تاثیر بسزایی در کم کردن آلودگی هوا نیز خواهند داشت .
هر متر مربع از سطحی که خورشید ( در یک روز بدون ابر و آلودگی ) بر آن می تابد حدودا ۱۰۰۰ وات توان تابشی دریافت می کند . میزان تابش متوسط در ایران در حدود 950 وات بر متر مربع است . پنل های خورشیدی موجود در بازار تجاری ، راندمان حدود 15 تا 17 درصد دارند و با توجه با اینکه تمامی سطح یک پنل خورشیدی شامل سیلیکون های دریافت انرژی نیست ، هر متر مربع از این پنل ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات دریافت انرژی می توانند داشته باشند . البته باید توجه کرد که این مقدار انرژی در صورت تابش عمود نور خورشید به پنل است و زاویه پنل ها در فصول مختلف سال باید تنظیم بشود .
در حال حاضر با استفاده از این روش تولید برق آسان و پاکیزه و رایگان برای بسیاری از مناطق محروم و روستایی ایران میسر شده است .
ولی اگر در مناطق شهری هستید یا مناطق حاشیه شهر که خورشید با زاویه ی مناسبی می تابد و آلودگی کمتری در هوا دیده می شود می توانید با توجه به ابعاد منزلتان برای خرید این تجهیزات اقدام کنید .
البته برای خرید این تجهیزات ناچارید چند ‌میلیون تومان هزینه کنید که این هزینه به متراژ خانه ‌تان بستگی دارد ، اما این سرمایه ‌گذاری خیلی زود به جیب‌ تان برمی‌گردد و نه ‌تنها برقتان رایگان می‌شود که مازاد برق تولید شده ‌تان را وزارت نیرو خریداری می‌کند ؛ ولی اگر مشکلات مالی دارید یا توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارید برخی بانک ها تا سقف 50 میلیون تومان ( یا بیشتر یا کمتر بسته به نوع بانک ) برای تهیه هزینه های آن به شما وام پرداخت میکنند .

اگر برای منزل این طرح را دارید از روش های مختلفی می توانید این جریان برق را تبدیل به برق شهری و وارد جریان برق خانگی کنید ولی ما در اینجا به روش off grid ( آف گرید ) را توضیح می دهیم که به این صورت است در این نوع سیستم، برق تولید شده از پنل خورشیدی، وارد باتری شده و در آن ذخیره می گردد. سپس برق ذخیره شده در باتری پس از تبدیل شدن به برق متناوب توسط اینورتر مخصوص سیستم های منفصل از شبکه، وارد مدار برق خانه می شود. در این روش یک کاربر می تواند همه یا بخشی از برق خانه خود را با استفاده از برق خورشیدی تامین نماید .

کلا شما در این روش نیازمند چند مورد اساسی هستید :

  • مجوز و مدارک لازم برای مشارکت با اداره برق
  • پنل یا صفحه های خورشیدی مورد نظر
  • یک اینورتور که جریان برق خورشیدی را به جریان متناوب برق تبدیل کند
  • یک باتری اسیدی برای ذخیره برق
  • به متراژ لازم کابل
  • شارژر کنترلر ( برای شارژ و دشارژ کردن و محافظت از کل سیستم )

هر شرکت ارئه دهنده محصولات و نصب این تجهیزات تعرفه ی قیمتی جداگانه ای دارد که توسط اداره برق تعیین می شود و اداره برق به ازای جریانی که از هر نوع این پنل ها حاصل می شود یک قیمت مجزا دارد .

این جدول قیمت های یکی از شرکت های بزرگ در این کار است ( این قیمت ها برای هر شرکت متغیر است )

 

البته لازم به ذکر است که قیمت های بدون مالیات بر ارزش افزوده بوده و باید ۹ درصد به قیمت های فوق اضافه کنیم .

 

نکته مهم : اگر می خواهید به صورت تجاری به آن بپردازید و یک نیروگاه کوچک تولید برق داشته باشید تسهیلات بهتر و متفاوت تری از بانک ها دریافت میکنید

دیدگاه بگذارید