شغل دوم نیکی کریمی

کاربر جدید 0 دیدگاه ۲۶ مهر ۱۴۰۱

نام و نام خانوادگی : نیکی کریمی
تولد : 19 / 8 / 50
محل تولد : تهران
سال فعالیت : از سال 68 تا الان
شغل : بازیگر ، کارگردان ، عکاس
نیکی کریمی ( زادهٔ 19 آبان 1350 در تهران ) بازیگر، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است ، وی اصالتاً تفرشی است . او از دوران دبستان بازی در گروه‌های کوچک تئاتری را آغاز کرد . نخستین نقش سینمایی‌اش را در سال 1368 در فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد . اما نخستین حضور جدی‌اش را می‌توان در فیلم «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال 1369 دانست  .کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی یکی از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی بوده است . وی همچنین تاکنون در چندین جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور حضور داشته است .
در سال 1372  نیکی کریمی موفق به دریافت جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین برای فیلم سارا شد . او در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر (سال 1381) نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم شد .

در سال 1379 دستیار عباس کیارستمی در مستند A.B.C. Africa شد . در سال 1380 اولین فیلم مستند خود را با نام داشتن یا نداشتن ساخت که به موضوع زوج های نابارور مراجعه کنند به کلینیک رویان می پرداخت، این مستند برنده جایزه باران شد، در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد . این فیلم به خاطر شرایط ممیزی در ایران اکران نشد ولی در جشنواره‌ های معتبر خارجی درخشید از جمله در جشنواره فیلم کن مورد توجه قرار گرفت .
با وجود اینکه نیکی کریمی 46 سال دارد ولی همچنان ازدواج نکرده و مجرد است، او در تمام این سال ها در پاسخ به سوالاتی در مورد ازدواج اش می گوید :  این سوال ها به دور از نزاکت است .
خانم کریمی به طور حرفه ای ورزش میکند و خود او در این باره میگوید : بدنسازی و فیتنس جزو برنامه های روزانه من است اما تنیس هم بازی می کنم . برنامه روزانهای برای ورزش دارم که تحت هیچ شرایطی آن را تغییر نمی دهم. حتی روزهایی که سر فیلمبرداری هستم هم سعی می کنم وقتی به خانه می روم ورزش کنم . در واقع نمی توان در این مورد بی توجه بود ، چون اگر بخواهی ورزش را از برنامه روزانه حذف کنی همه چیز به هم می ریزد .
نیکی کریمی همچنین در زمینه عکاسی نیز فعالیت دارد . وی تاکنون چندین نمایشگاه عکس از کارهای خود، برگزار کرده است. وی تاکنون سبک‌ های مختلف عکاسی همچون پرتره را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است .
خانم کریمی تا به حال چندین کتاب ترجمه کرده است :

عشق زمان غم (بر اساس ۱۰ داستان کوتاه از حنیف قریشی)

مجموعه اشعار یکصد شاعر زن چینی

نور ماه بر درختان کاج (ذن هایکو، اثر جاناتان کلمنتس)،

نزدیکی (رمان، اثر حنیف قریشی)، ۱۳۸۴

بار دیگر، تولدی دیگر (اشعار برگزیده فروغ فرخزاد همراه با برگردان اشعار به انگلیسی و لوح فشرده‌ای محتوی دکلمه اشعار توسط نیکی کریمی)، ۱۳۸۳

آوازهایی که مادرم به من آموخت (زندگی‌نامه مارلون براندو اثر رابرت لینزی)
شغل دوم :
در همه مشاغلی که او در آن فعالیت می‌کند مدیریت یک انستیتو زیبایی تنها شغلی است که با توجه به ظاهر این بازیگر، تخصصی‌تر از سایر مشاغل اوست .

دیدگاه بگذارید